

|
DIALOG:
|
|
TEMA:
|
Voltaire
På hundrede forskellige måder vil jeg blive ved at gentage, at man aldrig gør noget godt for Gud, dersom man gør menneskene ondt. (Heer: Europäische Geistesgeschichte s. 498)
Han udtrykte ønsket om at ligne Det godes ophavsmand deri, at han selv var god, derudover ønsker han ikke at lade sine tanker gå. (Holmsten: Voltaire, Rowohlt 1971, s. 129)
Ateisten er et uhyre; den overtroiske er også et uhyre ... Dydens lille zone ligger midt imellem ateisme og fanatisme. Tro på en god gud og vær god. ( Voltaire: Udødelige Tanker s. 19)

B